Hasta Hakları Birimi
04 Eylül 2024

Hasta Hakları ve Sorumlulukları

1- Hizmetlerden Yararlanma : Adalet, ve eşitlik ilkeleri çerçevesinde ırk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durum ayırt edilmeksizin koruyucu, tedavi ve rehabilite edici sağlık hizmetlerinden yararlanma,

2- Genel Bilgi Edinme: Mevcut sağlık hizmetleri ve onlardan nasıl yararlanabileceği konusunda bilgi alma,

3- Seçme ve Değiştirme: Sağlık hizmeti alacağı kurumu ve hekimi seçme,

4- Bilgi Alma: Sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı olarak isteme, aydınlatılmış onam doğrultusunda tıbbi ve cerrahi tüm girişimlerde karar verme,

5- Rıza (Onay) – Ret: Yeterli ölçüde bilgilendirildikten sonra önerilen tedaviyi kabul etme, doğabilecek olumsuz sonuçların sorumluluğu hastanın kendisine ait olmak üzere tedaviyi reddetme ya da durdurulmasını isteme,

6- Güvenlik Sağlanması: Sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olma ve bunu isteme,

7- Dini Hizmetlerden Yararlanma: Hastanelerin imkanları ölçüsünde dini vecibelerini serbestçe yerine getirme,

8- Saygı ve İtibar Görme: Her zaman bireysel itibarının korunarak saygılı, nazik, şefkatli ve güler yüzlü bir ortamda tedavi olma,

9- Tıbbi Gereklere Uygunluk ve Özen Gösterilmesi: Tanı ve tedavideki yeniliklerden yararlanma, hastalığının her evresinde, mümkün olduğu ölçüde acı ve sıkıntıdan korunma,

10- Ziyaret ve Refakatçi Bulundurma: Hastane yönetimince belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etme ve hekimin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı isteme,

11- Müracaat, Şikayet ve Dava: Hasta haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikayet ve dava etme,

12- Mahremiyet: Teşhis ve tedavi esnasında yapılan her türlü tıbbi müdahalede, mahremiyetine saygı gösterilme,

13- Bilgilerin Gizli Tutulması: Sağlık hizmetinin verilmesi sebebiyle edinilen bilgilerin kanun ile müsaade edilen haller dışında, hiçbir şekilde açıklanmaması,

14- Personeli Tanıma: Kendisine sağlık hizmeti verecek ve vermekte olan hekimlerin ve diğer personelin kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenme,

15- Düşünce Belirme: Verilen hizmetler konusunda düşüncelerini belirtme.

Hasta Olarak Sorumluluklarınız

1.Genel Sorumluluklar;

– Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı, sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalı ve gerekli eğitimlere katılmalıdır.

– Genel hijyen kurallarına uyulmalı ve gerekli durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.

2.Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme;

– Hasta daha önce geçirdiği hastalıkları , yakınmalarını, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini ,eğer varsa halen kullandığı ilaçları eksiksiz vermelidir.

– Verdiği bilgilerin doğruluğundan hasta sorumludur ve hasta tarafından verilen yanlış ya da eksik bilgilendirmeden doğacak tıbbi ya da hukuki sorumluluklar hastaya aittir.

3.Hastane Kurallarına Uyma;

– Hasta ve yakınları başvurduğu hastanenin ve birimin kural ve uygulamalarına uymalıdır.

– Hasta, tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olmalıdır.

– Hasta hastane personelinin , diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.

– Hasta , kusurlu kullanım sonucu veya kasıtlı olarak sağlık kurumunun demirbaş ve sarf malzemelerine verdiği zarar ve ziyanı karşılamak zorundadır.

– Hasta hiçbir gerekçeyle, gerçeğe aykırı belge, rapor veya doküman isteyemez.

– Hasta, düzenlenen belge, rapor veya dokümanlarda tıbbi gereklilik olmadan değişiklik talep edemez.

4.Tedavi İle İlgili Önerilere Uyma;

– Hasta , tedavisinden sorumlu yetkili sorumlu doktor tarafından önerilen tedavi programını uygulamakla ve sağlık personelinin bakım planını yerine getirmesini kabullenmekle yükümlüdür.

– Hasta, tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.

– Hastanın, sağlık bakımı ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.

– Hasta, uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.

*Hasta bu sorumlulukları yerine getirmediği takdirde, hekimin, hastanın tedavisini üstlenmekten vazgeçme veya başka bir hekime yönlendirme hakkı vardır.

*Unutmayınız ki; sağlık çalışanları siz ve yakınlarınızın sağlığı için zor koşullar altında çalışmaktadırlar. Fiziksel, sözel şiddet içeren her türlü davranışta hizmetten çekilme hakları vardır. Sağlık çalışanına şiddet kamu davası özelliğini taşımaktadır.

BİRİM SORUMLUSU: ÖZGE DURMUŞ